Sep 27, 2013

Vorteks #42 - Masa Semakin Suntuk.



[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12][13][14][15][16][17][18][19][20][21][22][23][24][25][26][27][28][29][30][31][32][33][34][35][36][37][38][39][40][41]




Apabila sesat, sama ada di dalam bandar atau di dalam hutan, adalah lebih baik untuk tidak bergerak sesuka hati. Namun, jika keselamatan perlu diutamakan, bergeraklah di atas satu garisan lurus.
Bagi kes hilang arah di dalam hutan, permukaan hutan yang tidak rata dan dipenuhi dengan akar kayu, daun-daun kering serta ranting mereput menyukarkan kita untuk bergerak di atas satu garisan lurus. Maka, dengan sedikit pengetahuan geografi dan bantuan dari kedudukan matahari, untuk keluar dari hutan yang tebal bukanlah sesuatu yang mustahil.
Semua itu dipelajari Johan daripada datuknya.
Johan sedar, dia dan Intan kini berada di dalam hutan di Bandar Timur. Selagi mereka bergerak menuju ke arah timur, kemungkinan mereka akan bertemu dengan jalan kampung atau jalan tanah merah adalah tinggi. Jadi, disebabkan suasana yang beransur petang, Johan dan Intan hanya perlu sentiasa bergerak membelakangi matahari untuk menuju ke arah timur.
Namun, segalanya perlu dilakukan sewaktu matahari masih kelihatan.

“Masa semakin suntuk. Hari semakin gelap. Kita kena segera keluar dari hutan.” Johan membuka kata setelah beberapa ketika dia dan Intan yang digendong hanya berdiam diri.
“Apa patut kita buat?” Intan bertanya. Nafasnya yang menghembus di belakang leher Johan sedikit sebanyak membuatkan Johan berasa geli.
“Kita tiada pilihan. Kalau masih tak jumpa jalan keluar, kita terpaksa bermalam. Tapi, malam di dalam hutan amatlah bahaya.” Bukan niat mahu menakutkan, tapi sememangnya realiti. Sesetengah haiwan buas mencari sumber makanan pada waktu malam disebabkan persekitaran yang gelap dan haiwan mangsa yang kemungkinan tidak bergerak. Johan tidak mahu menjadi makan malam kepada haiwan buas di dalam hutan, memandangkan setelah apa yang dia dan Intan lalui untuk menyelamatkan diri dari Bawi dan Galah sebentar tadi.
Intan hanya berdiam diri. Walau takut, tapi baginya, selagi dia bersama lelaki yang dipanggilnya ‘Yusran’ ini, dia akan sentiasa berasa selamat.
“Awak jangan risau. Saya rasa tiada cara penjahat dua orang tadi dapat mengejar kita. Kita dah rampas kasut mereka dan buangkan pakaian mereka. Sangat susah bagi mereka untuk bergerak dengan kaki ayam dan hanya berseluar dalam.”
Intan ketawa kecil mendengar kata-kata Johan tadi. Terbayang dalam fikirannya imej Bawi dan Galah yang hanya berseluar ‘kecil’ mencari jalan di dalam hutan.
Kasut Galah diambil Johan dan dipakainya. Kaki Johan pula diberikan kepada Intan. Namun, luka di kaki Intan tetap tidak membenarkannya untuk berjalan di dalam hutan, jadi Intan masih digendong oleh Johan di belakang. Kasut Bawi, pakaian dan pistol mereka berdua disorokkan di satu kawasan jauh dari tempat Bawi dan Galah dipengsankan. Memang ada niat untuk Johan membawa salah satu dari pistol itu sebagai senjata, tapi dia merasakan ianya akan jadi menyusahkan memandangkan dia kena menggendong Intan. Lagipun dia tiada kemahiran dalam menggunakan pistol. Cukuplah alat pemotong dawai dan sebilah pisau yang diselitkan di pinggang sebagai senjata untuknya.
“Nasib hujan dah semakin reda. Kalau masih hujan lebat, alamatnya makin cepatlah suasana menjadi gelap.”

Setapak demi setapak Johan melangkah. Sekali sekala, Johan membetulkan tangannya yang mengampu peha Intan. Sekali sekala dia berhenti dan memandang atas ke arah matahari dari samar-samar hujan rintik dan celahan daun untuk menentukan arah. Mereka berdua basah, bukan hanya dek penangan air hujan yang masih turun, malah juga dari titisan peluh yang keluar dari tubuh masing-masing. Tapi mereka tidak peduli. Mereka bersama, itu yang penting.
Intan memperkemas tangannya yang mencangkuk dada Johan. Pegangannya semakin erat dan rapat. Johan hanya tersenyum.
“Terima kasih...” Nada suara Intan perlahan, berbisik.
“Apa?” Johan bertanya kerana tidak jelas kedengaran.
“Terima kasih.” Intan mengulang dengan suara yang lebih kuat. “Terima kasih sebab datang selamatkan saya. Terima kasih kerana buat semua ini. Kalau awak tak datang, saya rasa saya lagi rela mati dari jadi mangsa mereka tadi.”
Johan tersenyum.
“Awak jangan risau. Awak akan selamat. Awak akan dapat terus kejar cita-cita dan impian awak selepas ni. Awak akan menjadi kuat daripada pengalaman yang awak dapat. Awak akan terus memberi inspirasi terhadap orang ramai supaya jangan berputus asa dan berputus harap dalam berusaha.”
Mendengar kata-kata Johan, Intan sedikit kebingungan. Sedikit tidak masuk akal memandangkan dirinya baru berumur 16 tahun dan masih bersekolah. Bagaimana pula dia mampu memberi inspirasi kepada orang ramai? Namun kata-kata itu sedikit sebanyak menghilangkan rasa takut dalam hati.
Intan meletakkan kepalanya ke bahu Johan, mencari keselesaan.
Johan masih tersenyum dan terus melangkah.

“TUAN!”
Panggilan dari salah seorang anak buahnya menarik perhatian Inspektor Bakar. Melihat dari jauh, anak buahnya itu sedang menunjukkan sesuatu di sebalik pangkal pokok besar. Inspektor Bakar meninggalkan posisinya dan segera menuju ke pokok itu.
Kelihatan di sebalik ranting kayu dan daun-daun kering, beberapa helai pakaian digumpalkan bersama sepasang kasut dan disorok. Turut kelihatan dua pucuk pistol.
“Ianya seperti disorok.” Inspektor Bakar membelek gumpalan pakaian yang terdapat disitu. Dua pasang baju dan seluar lelaki. Dua pucuk pistol. Tapi hanya sepasang kasut.
“Kesan barang ini disorokkan masih baru. Dua pasang baju dan seluar lelaki.Tapi, siapa punya?”
“Dua pakaian lelaki, mungkin milik dua orang penculik itu, Tuan.” Seorang pegawai di sebelah kanan Inspektor Bakar memberi respon.
“Kemungkinan besar, Tuan. Lagipun ada dua pucuk pistol. Kemungkinan milik mereka berdua.” Seorang lagi pegawai di kiri Inspektor Bakar menyuarakan pendapat.
“Takkan mereka dua lelaki yang bersenjata kalah dengan budak perempuan yang merupakan mangsa culik mereka sendiri?”
“Mungkin ini kerja seorang lagi lelaki yang dilihat berlari ke dalam hutan bersama mangsa, Tuan. Lelaki yang tidak dapat dikenalpasti itu.”
Inspektor Bakar mengangguk. “Tapi, siapa dia?” Mereka bertiga berpandangan sesama sendiri kebingungan.
“Tak apa. Bungkus barang ini. Ianya mungkin bahan bukti. At least kita tahu mereka sudah tidak bersenjata. Kita sambung proses mencari dan menyelamat.”

“Tapi, siapa dia?” Tanya Galah kepada Bawi. Bawi membalas dengan pandangan tajam.
Mereka berdua masih meredah hutan mencari jalan dengan hanya berpakaian masing-masing sehelai seluar dalam. Sekali sekala Galah menampar pehanya yang dihinggap nyamuk hutan.
“Masalahnya, macam mana dia boleh tahu tempat persembunyian kita di sini? Tiada siapa yang tahu...”
“...kecuali Alex.” Bawi memotong kata-kata Galah.
Betul. Hanya Encik Alex, dalang kepada rancangan penculikan Intan yang merupakan anak pesaing perniagaannya, Encik Ahmad yang tahu tempat mereka sembunyikan Intan. Selain mereka berdua dan Zul yang sudah mati dibunuh, hanya Encik Alex sahaja boleh disyaki.

“Nantilah kau, Alex.” Bawi mengenggam erat penumbuknya.



BERSAMBUNG...[43]

0 nota kaki:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...