May 10, 2013

Vorteks #29 - Dalam Masa Kurang 40 Minit.




[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12][13][14][15][16][17][18][19][20][21][22][23][24][25][26][27][28]





Angin laju yang masuk melalui celah tingkap kereta yang terbuka sedikit menyeluarkan bunyi seperti siulan yang panjang. Namun, perkara itu bukanlah kerunsingan utama yang berada di minda kedua-dua Prof. Erman dan Johan. Mereka berdua kini berada di dalam kereta yang laju meluncur di atas lebuhraya dalam kelajuan 100 kilometer sejam. Kedua-dua mereka fokus dengan apa yang sedang dilakukan masing-masing. Prof. E sedang memandu, manakala Johan duduk di sebelah, sedang gigih menelaah peta yang dibekalkan Prof. Shah sebentar tadi.
Dengan kelajuan seperti ini, mereka berdua akan sampai ke tempat yang dituju dalam masa kurang 40 minit.

Walaupun Prof. E kelihatan fokus dalam permanduannya, tetapi dia sebenarnya sedang gigih memikirkan sesuatu.
Hari ini 20 haribulan. Aku kena pastikan segalanya berjalan lancar sebelum 22 haribulan memandangkan kilat Thor yang seterusnya adalah pada malam 23 itu. Ada beberapa data yang perlukan kepastian. Aku kena selesaikan segera. Kalau aku terlepas malam 23 itu, maka Johan tidak dapat pulang ke masa depan. Kilat Thor seterusnya adalah pada 8 tahun akan datang, kemungkinan itu adalah tarikh dia disambar sebelum ni. Aku kena lengkapkan semua data kajian aku, supaya usaha aku selama berpuluh tahun ini tidak sia-sia. Aku juga kena pastikan tiada dua Johan dalam satu masa sama. Ianya bakal menyusahkan semua orang, termasuk kemungkinan mengganggu perjalanan aliran masa.
Begitulah seorang professor. Begitu mementingkan kajian. Namun, Prof. E sendiri sedar, kewujudan Johan banyak membawa perubahan kepada dirinya. Terlalu banyak perkara yang perlu dia lihat kembali, terutamanya keutamaan antara kajiannya dengan keluarga yang telah meninggalkannya.

“Johan.” Prof. E memulakan bicara.
“Kita akan berhenti di sebelah barat Lapangan Terbang Utama Arahjaya dan jalan kaki menyusuri tepi landasan keretapi. Kalau terjumpa pondok atau rumah yang mencurigakan, kita akan sahkan itu adalah tempat Intan disorok, kemudian kita akan buat panggilan kepada polis supaya mereka boleh datang serbu.”
Anonymously?” Johan bertanya. Prof. E memusingkan kepala memandang Johan.
“Ya. Anonymously. Lebih baik kita tak terlibat dengan polis..”
“..memandangkan saya ni orang yang tak sepatutnya wujud dalam zaman ini, memang adalah terbaik kalau kita berdua, terutamanya saya, tidak terlibat dengan polis,” Johan memotong dan menyambung kata-kata Prof. E. Johan memandang Prof. E dan tersenyum.
“Saya faham. Walaupun pada saya, kedatangan saya ke sini memang ada tujuannya sendiri, tapi saya tak patut untuk terus berada dalam zaman masa ini. Jadi, saya percaya 100% Prof mampu untuk hantar saya pulang ke masa depan.  Boleh, kan?”
 “Sudah tentu. Kau sedang bercakap dengan orang yang sudah habiskan masa hidupnya mengkaji fenomena merentas masa.” Prof. E tergelak kecil.
Kemudian, mereka berdua berdiam seketika. Bunyi angin seperti siulan menutup suasana sunyi.

“Sebenarnya...”
Prof. E memandang Johan yang sedang mahu mula bicara.
“...sekarang, perasaan untuk menyelamatkan seseorang yang penting membuatkan saya berkobar-kobar. Perasaan menjadi sebahagian dari sejarah untuk seseorang yang bakal mengubah masyarakat, membuatkan saya jadi bangga.” Johan senyum.
“Intan begitu penting, huh?”
“Di masa saya, dia dikenali sebagai Hani. Sebelum ini, kita hanya menganggap golongan selebriti dan artis hanya sekadar bertujuan menghibur. Ada juga di kalangan mereka yang dipandang hina dek kerana kerjayanya. Tapi, kewujudan Hani menyangkal semua itu. Dia adalah ikon. Dia telah mengubah persepsi masyarakat terhadap golongan seperti dia. Dia sudah buktikan, siapa sahaja, tak kira status atau taraf kedudukan, mampu terus mengejar cita-cita dan berjaya.”
Prof. E tersenyum.
“Kalau kita berdiam diri dan tidak pergi menyelamatkan Intan, saya pasti masa depan akan berubah. Entah bagaimana masa depan tanpa Hani yang bakal saya pulang.”
“Bukan, maksud aku, Hani tu, begitu penting bagi kau, huh?”
Johan memusingkan kepalanya laju ke arah Prof. E. Mukanya jadi merah. Prof. E tersenyum.
“Bila kau bercerita tentang Hani, muka kau jadi berseri-seri. Kau juga begitu semangat nak selamatkan Intan dari diculik, seolah-olah itu memang adalah tanggungjawab kau. Kau seperti tak takut kalau hilang nyawa.”
Johan hanya menunduk, senyum.
“Jadi, Hani begitu penting pada kau, huh?”
Johan mengambil masa untuk menjawab soalan itu.
“Memang betul saya ada simpan perasaan terhadap Hani. Secara peribadi, saya antara orang yang terkesan dengan bawaan positif yang dia sebarkan. Saya berubah keras menuju kepada impian saya menjadi doktor. Tapi..” Johan berdiam, mematikan ayat.
“Tapi apa?”
“Macam mana nak cakap. Hmm.. Prof takkan tak pernah ada perasaan terhadap artis kegemaran atau mana-mana selebriti?”
Prof. E memandang ke atas mengingati sesuatu. “Aku pernah suka dengan pembaca berita radio masa sekolah rendah dulu. Tapi bila aku nampak muka sebenar dia, aku terus tak suka.”
Serentak, kedua-dua Prof. E dan Johan tergelak besar.
“Hani lain. Dari wajah, suara, perwatakan, semuanya mampu menarik hati sesiapa sahaja. Sebab itulah, saya tahu, bukan saya saja yang suka pada dia. Mungkin beribu...tidak, beratus ribu lagi lelaki yang sukakan dia. Maka, kebarangkalian untuk saya mungkin lebih rendah dari dijangkiti penyakit smallpox.”
Now, you are talking like a medical student.”
Sekali lagi, mereka berdua tergelak besar bersama-sama.
Selang beberapa saat selepas gelakan mereka reda, Johan mengeluh panjang.
“Kenapa mengeluh?” tanya Prof. E.
“Hmm... Bergelak ketawa dengan Prof mengingatkan saya dengan bapa saya. Entahlah, saya tak sangka saya akan cakap begini, tapi saya rasa saya rindu dengan mereka. Ibu dan bapa saya.”
Prof. E menguntum senyuman. “Aku pun, Johan. Aku pun.”
Johan bingung. Apa maksud ‘aku pun’? Prof. E pun rindukan ibu bapa aku? Atau dia rindukan ibu bapa dia? Entahlah.
Johan hanya berdiam diri. Dia tidak mahu mempersoal kata-kata Prof. E tadi.

Prof. E masih tersenyum.
Walau apapun yang bakal berlaku, aku berjanji, aku akan hantar budak ni balik ke masa depan, balik ke zaman dia. Beberapa hari ni, dia banyak mengubah aku ke arah yang lebih baik. Dia sudah memberi cahaya harapan kepada kajian aku yang selama ini buntu. Dia sudah membuatkan aku kembali mempersoal apa yang sudah aku buat selama ini sama ada berbaloi atau tidak, dan persoalan itu adalah baik. Dia sudah mambuatkan aku berbaik semula dengan Shah, walaupun tidak sepenuhnya. Dia sudah membuatkan aku kembali terkenang saat berseronok bersama yang tersayang. Bergelak ketawa tanpa merunsingkan fikiran. Dia sudah membuatkan aku rindu.
Aku rindukan keluarga aku. Anak dan isteri aku. Terima kasih, Johan.
Aku janji, aku akan hantar kau balik ke masa depan.




BERSAMBUNG...[30]

0 nota kaki:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...